Wednesday, December 22, 2010

PERSOALAN???~~~

ALHAMDULILLAH, exm praktikal bru sje melabuhkan tirainya...PHYSICS n CHEMISTRY...pengalamn pertma melakukn experimnt sendirian...slama ni klo kt skola menengah dulu wat scara group...memg pengalamn bru...cuak + takot + teruja + gementar...sume perasaan ade time tue...tp papepon, syukur ke hadrat  ILLAHI krana experimnt yg aku dpt mudah...RESONANCE TUBE n WATER-PHENOL SYSTEM...aku dh cuba wat yg terbek n hny berdoa n tawakal kpd ALLAH agar ALLAH jga mengurniakan yg terbaik tok aku n rakan2...Aminnnnn~~~

Dlm tengah2 happy exam dh abis, ade stu perkara yg slaloo bermain di fikiran aku n aku masih mencri jwpn bg persoalan ni...perkara ni berlaku pd diriku sendri...seringkali aku tertanya2 pd diri sendri,

Apakah sebenarnya tujuan aku belajar selama nih???

Aku sendri pon x taw mcm mana nak jwb pd soalan ni...adekah aku blaja slama ni hny nak mumtaz???...atau nk glamour jd dentist???...atau sbb exam dh dekat???...atau x nak dpt mrkah rendh nnt malu ngn rakan2???...atau tkot nnt kene tanya dlm kelas nnt x pat jwb???...

Apekah sebenarnya jawapannya???...YA ALLAH, bila terpk2 balik aku amt dh tersempang jauh...selaloo aku ckp dlm diri tajdid niat blaja krana ALLAH...kwn2, senior mahupon famili juga berpesan perkara yg sme...tp mcm mana kita nk pastikan btol2 yg kita blaja tu krana ALLAH???...mmg hati dh niat krana ALLAH, tp kdg2 perbuatan yg dilakukan x selaras dgn ape yg diniatkan...adekah itu dh dikira blaja krana ALLAH???

Teringin skali diri ini merase sesuatu yg dilakukan btol2 krana ALLAH...walaupon dh niat blaja krana ALLAH, tp aku tetap bila dh nak exam, bru nak terkejar2 selak buku...smpi kdg2 stay-up hingga lewat malam...bila exam dh abis, dh x sentuh ag dh buku tu...bila dh nk exam ag skali nnt, bru sentuh balik...YA ALLAH, sungguh aku mmg tersalah langkah...menjwab pd persoalan di ats, memang 'YA' jwpan  di hujung sudut hati ini...walaupon diri dh niat krana ALLAH, tp tetap ade juga cebisan niat tok perkara2 yg disebutkn dia atas...MENGAPA???

Seharusnya, aku perlu MUHASABAH diriku sendiri...pasti ade sebab n punca kpada sume ni...aku perlu usaha mencari n usaha tok memperbetulkannya...walaupon begitu, aku bersyukur krana sehingga kehari ni ALLAH sentiase memberikanku kejayaan hinggalah aku dpt menjejakkn kaki di bumi MESIR nih...tp kdg2 aku terpk adekah ini sume hny ISTIDRAJ untukku???...bukanlah nak bersangka buruk pd ALLAH tp melihat pd diri sendri ni, rase mcm x layak nak menerima nikmat yg diberi...terlalu byk nikmat yg ALLAH beri...diri ini juga takot jika kejayaan yg digapai selama ni x berkat n mendpt redha ALLAH...NAUZUBILLAH~~~

Ish, seharusnya aku x perlu pikir mahupon mempersoalkn perkara ini...redha n keberkatan adelah hak milik ALLAH...aku x patot mempertikaikannya...ASTAGHFIRULLAHAZIM~~~maafkan hambaMU ini YA ALLAH...sesungguhnya diri ini terdpt byk kekurangan...

" YA ALLAH, diri ini terlalu lemah...seringkali tewas dgn hasutan SYAITAN...kupohon YA ALLAH...aku tahu KAU amat merindui doa dari HAMBA2MU...kini aku dtg pdMU dan akn tros dtg pdMU...ku pohon agar KAU jauhkanlah  aku dri hasutan2 itu...tetapknlah hati ini...agar aku x meragui ag nikmat yg KAU berikan...beriknlah aku kesemptan tok merasai kemanisan berada dlm keberkatan dan redhaMU...terangilah jalan2ku agar aku x tersimpang jauh...Aminnnn~~~"






No comments:

Post a Comment